Motion till Kyrkomötet
Behåll våra församlingar

Mot 2005:90

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att lägga fram förslag om ändringar i kyrkoordningen som innebär att pastorat blir den minsta pastorala enheten.

Motivering

För att kunna uppfylla nuvarande kyrkoordning så måste väldigt många församlingar inom en 5–10 års period gå samman och kommer med stor sannolikhet att ha uppgått i pastoraten så att dagens pastorat kommer att bli ungefär identiska med morgondagens sammanslagna församlingar.

Varför då inte redan nu definiera nuvarande pastorat som den minsta pastorala enheten genom att helt enkelt skriva in i kyrkoordningen att:

I varje pastorat skall det finnas ett pastoratskyrkoråd (alt. pastoratsfullmäktige).

Församlingarna kan ha ett församlingsråd om så önskas, detta utses då av pastoratskyrkorådet, men man behöver inte om det inte är tillräckligt många som är intresserade.

Alltså, där det finns ett stort engagemang fortsätter man med lokala råd i församlingarna (församlingsråd, i stort sett motsvarande våra nuvarande kyrkoråd, men man behöver inte uppfylla dagens formella krav) men där det känns betungande behöver man inte dessa råd. De formella besluten tas i pastoratskyrkoråden, där kan man se helheten utan att man behöver ta bort det lokala engagemanget.

På det här sättet kan vi behålla våra nuvarande församlingar, men säger samtidigt att den naturliga minsta pastorala enheten är pastoraten, där också den lägsta formella beslutsnivån läggs.

Tid och ork behöver inte läggas ner på de mycket tids- och energikrävande församlingssammanslagningarna, istället kan vi lägga ner energi på det verkliga problemet; nämligen hur vi på landsbygden (oftast där) bäst t.ex. utvecklar en gudstjänstpastoral, doppastoral, konfirmandpastoral etc. som är anpassad till verkligheten. Dit kommer vi även så småningom med nuvarande skrivning i kyrkoordningen. Men först efter många och långa uppslitande samtal omkring nödvändigheten av att slå samman församlingar till större mer ändamålsenliga enheter (oftast motsvarande våra nuvarande pastorat).

Risken är mycket stor att det då dels kan vara för sent och dels att all energi har tagit slut för att ta itu med de verkligt viktiga frågorna i våra församlingar. Varför ta den omvägen?

Låt oss därför redan nu uppdra åt Kyrkostyrelsen att föreslå förändringar i kyrkoordningen och definiera nuvarande pastorat som den minsta pastorala enheten.

Linköping Petri o Pauli dag, a.D. 2005

Per Ingvarsson